صدرالدين دهقان

یزدفردا :صدرالدين دهقان:ملاصدرا اولين كسي است كه در مذهب شيعه ديانت را با حكمت آشتي داد
 ملاصدرا كه اكثر مردم با شنيدن نام او ‌فقط نام يك خيابان را تداعي مي‌كنند از فيلسوفان بزرگ و اولين كسي است كه ديانت و حكمت را آشتي داد.

 متاسفانه  آنچنان كه شايسته و بايسته است مرتبه علمي و حق عظيم فيلسوف بزرگ ملاصدراي شيرازي ادا نشده است به طوري كه مردم كشورمان به جز بخش معدودي از حوزويان و دانشگا هيان از اين فيلسوف بزرگ فقط نام يك بلوار و يا خيابان را تداعي مي‌كنند.

ملاصدرا دانشمندي شيعه مذهب بود و در ميان دانشمندان ايران از عهد صفويه تاكنون كسي به اندازه وي نسبت به فرهنگ و آثار دانشمندان مغرب زمين مطالعه و نقادي ننموده است. 

‌برخي از انديشمندان ايراني بر اين نظرند كه ملاصدرا بزگترين فيلسوف غرب و شرق بوده و اعتقاد دارند پس از اين فرزانه بزرگ  تاكنون فيلسوفي پيدا نشده كه بتواند با او برابري كند.

صدرالدين شيرازي معروف به صدرالمتالهين بيش از صد كتاب و رساله به يادگار گذاشته كه از معروفترين آثار او اسفار اربعه، ‌قضاو قدر، ‌مبدا و معاد، مفاتيح الغيب، اسطرلابات حل مشكلات فلكي،‌ جبر و اختيار، ‌شرح اصول كافي، متشابهات قرآن و تفسير بسياري از سوره‌هاي قرآن را مي‌توان نام برد.

ملاصدرا هفت مرتبه به زيارت كعبه رفت و پس از مراجعت از سفر هفتم در سال 1340 ميلادي در بصره دار فاني را وداع گفت و اين گنجينه علم را در همانجا به خاك سپردند.

‌ملاصدرا معتقد بود خداوند مركز وجود به شمار مي‌آيد و هيچ يك از موجودات از پايه و صفات به خدا نمي‌رسند و در قدرت خداوند شريك نخواهند بود كه اين عقيده وي ناشي از ايمان و باور مذهبي او و اعتقادش به قرآن كريم اين كتاب آسماني سرچشمه مي‌گرفت.

وي امامان معصوم (ع) را محترم و آنها را امام به حق مي‌داند، اما مي‌گويد كه هر يك از آنها كه آمدند مجري اسلام بودند بدون اينكه در قوانين اسلامي تغييري ايجاد كنند، زيرا امام نمي‌تواند قانون شرع را تغيير دهد و تنها مجري احكام دين است.

ملاصدرا مي‌گويد پيامبر اسلام (ص) زندگي را بدرود گفت، اما نبوت او جاويد است، امام هم مي‌ميرد، اما امامت وي جاويد است.

‌اين فيلسوف بزرگ اولين كسي بود كه در مذهب شيعه ديانت را با حكمت آشتي داد،او در باب مواهب الهي و معشيت بر اين نظر است كه از لذاتي كه خداوند بر بندگان خود حلال كرده نبايد خويش را محروم نمود و كسي كه مي‌خواهد به اسرار خلقت پي ببرد و خدا را بشناسد بايد براي تامين معاش خود تلاش كند.

در تعدادي از آثار ملاصدرا فرمايش حضرت علي (ع) تاكيد شده كه انسان بايد طوري براي معاش دنيوي بكوشد كه گويي تا ابد زنده است و طوري در فكر آخرت باشد كه گويي ساعتي ديگر از اين جهان خواهد رفت.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا